lördag 14 november 2009

It´s snowing...

Foto: Magdalena Björnsdotter

Vilken morgon! Tänk att man blir lycklig som ett litet barn när man vaknar och upptäcker att det snöar. Hade sådan lust att springa in i barnens sovrum och ropa - Titta barn det snöar! Jag sansade mig som tur var och insåg att de behöver de få sovmorgonar de har...
Bilden är från när vi gjorde julinspiration i vårt uterum.


Vet ni att nu kan jag inte hålla mig längre. I dag åker jullådorna fram med våra adventspryttlar...

foto: Magdalena Björnsdotter
Först ska vi äta mysfrukost i matrummet...

Foto: Magdalena Björnsdotter
Blir ni sugna på något gott fika i helgen kan jag rekommendera er att baka dom här smarriga rutorna. En favorit här hemma...

Här har ni receptet:
200g smör
4dl socker
4 ägg
3dl gräddfil
3msk pepparkakskryddor
2tsk bikarbonat
6dl vetemjöl

glasyren:
125g Philadelphiaost
50g rumsvarmt smör
2dl florsocker
1tsk vaniljsocker
frysta lingon som dekoration

1. Rör smör och socker pösigt. Vispa ned ett ägg i taget i smeten.
2. Blanda de torra ingredienserna i en ny bunke och blanda sedan samman allt i en och samma bunke.
3. Häll ut smeten i långpanna och grädda i 30minuter på 175 grader.
4.Rör samman ingredienserna till glasyren tills alla klumpar är borta. Går även bra att använda elvispen.
5. Bred glasyren över kakan när den svalnat. Strö över frysta lingon i valfri mängd. Mums!

Nu ska jag ska gå och duka fram till frukosten innan barnen kommer tassandes alldeles yrvakna och alldeles underbara....

Kram på er och ha en skön helg!
Susanne

40 kommentarer:

Anci sa...

Hej !
Här är det fortfarande höst. Men jag blir så glad av att se dina vackra bilder. Jag får vinter/julstämning direkt :)

Ha en underbar helg

Kram
Anci

Kullan Pullan sa...

God morgon!
Har precis stigit upp ur min stora ensamma men varma säng. Säger bara en sak...Snö!
Kram Paula

Anonym sa...

Hej,
Här vräker det ner, fast inte snö utan regn:( Inte alls lika mysigt och ger ingen inspiration till adventspyssel. Får måla lite istället.
Ha en bra helg.
Kram AC

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!!
Åhhh vilka ljuvliga bilder, tack för att du visar oss dom !!!
De där rutorna måste jag ju bara baka...och vad härligt att du tar fram jullådorna nu..jag är också sugen på det !!!
Kraaam Anette

Linruz sa...

Snö!! Här spöregnar det. Hade hellre tagit vita flingor kan jag lova.
Så sugen på att plocka fram lådan med pyntet jag med....
Ha en mysig helg.
Kram Lina

Det vita dårhuset sa...

Men visst är det väl fööör härligt med lite snö :o))))))
Äntligen!
Ha en tervlig Lördag ute i snön...Kramar Erika

Beatrice sa...

Oh vad mysigt och vilka fantastiska bilder. Magdalena är verkligen duktig på att få till stämningen.

Jag måste foga in en liten fråga om din underbara tröja... Vill du avslöja var du fått tag på den. Den är helt enkelt ljuvlig och passar dig så bra. Den skapar ett starkt "vill-ha-behov" hos mig också =)

Hoppas ni får en fin vinterdag. Hos oss, som hos många andra, är det regn, regn som gäller.

me and alice sa...

Hej Beatrice!
Den stickade koftan kommer från H&M för ca 2år sedan.
kram Susanne

me and alice sa...

Hej AnnaCarin (AC)!
Misstänker att snön inte blir särskilt långvarig här... vad målar du för spännande nu??
Kram Susanne

VITA NYANSER sa...

Ja, det är mysigt när det snöar! Så fina bilder! Jag har oxå börjat med lite adventspyssel, någon minigran har kommit in och jag funderar över julfärgerna = ). Så här tidig har jag aldrig varit, det är nog bloggarna som ger inspiration.

Ha en sköööön helg!
Kram L-L

fröken knopp sa...

ohh..här öser regenet ner o det är riktigt grått..snön känns väldigt långt borta!!

här har det också blvit mys frukost idag..så skönt!! :)

Liter vinterpynt kan väl vara ok säg, det behöver ju inte heta julpynt..hihi...

kramar elin

Anonym sa...

Det är mysigt med snö hundar liksom barnen gillar det också! Ser så härligt ut när de plöjer med nosen i nysnön.

I Oxelösiund där jag bor regnar det *suckar* djupt.

Tror jag ska testa ditt recept ser inbjudande gott ut!

Kram Renate

me and alice sa...

Ja du Renate! Den lycka som varar...
De stora snöflingorna börjar bytas ut mot trista regndroppar nu...
Kram och trevlig helg! Susanne

Stina sa...

Nä du, det är DU som har mysigt överallt. ;-)
Jag skulle hellre vilja ha ett äldre hus. Men någon gång kanske.:-)

Det där var ju mysigt alltså.Fina och härliga bilder som vanligt.:-) Kram Stina

Viveka i Bläckhornet sa...

Visst är det mysigt med sovmorgon och sen gemensam frukost med barnen!

Här har vi tjejerna hemma i helgen. Och vår morgon började lika mysig som din :)

Nu ska vi strax ut på en prommis tillsammans.

Ha det fortsätt skön helg

Kram Viveka

Anonym sa...

Ååhh, vad du är gullig som bjuder på så fina inspirationsbilder och tom. goda recept!! Fantastiskt! Tack och kram / Isabelle

me and alice sa...

Tusen tack snälla Isabell!
Vad gullig du är!
Kram Susanne

Tulipa sa...

Vilket vackert och härligt skrivet inlägg!

Vackert så in i norden...

Mysigt med snö...här är det bara grönt dock!

Skön lördag till er!

Kram Mariette

vardagsvitt sa...

Härliga bilder och till å med fikarutorna var ju juliga.
vi har nästan 1dm snö på backen här i Piteå så barnen är ute och åker bob.
(Tilde är sur, vill inte vara ute... typiskt tjejer)
Ha en fortsatt bra pyssellördag.
Kram Marith

hemtrevnad marie sa...

Å, så härliga bilder!!
Kommer verkligen ihåg dessa ljuvliga lingonrutor från i fjol!!
Tänk att man blir såå till sig för att det kommer snö...det är samma med mig...jag är värre än barnen!
Här går Peter Jöbacks julskiva varm, medans jag målar rullisar, hihi!
Jag får nog plocka fram min adventslåda jag med...fy, här är det bara grått nu...i morse låg det iallafall liiite snö på backen, men det är ett minne blott nu.
Kram på dig!

Mitt skabbiga chica hus sa...

Åhh de rutorna måste jag pröva!! Kanske till adventshelgen efter invägningen 1 dec...;o) -6 kg måste väl få firas med nåt riktigt gott....;o)

Underbara adventsbilder! Adventshelgen ska vi till mamma så då ses vi kanske på marknaden i säter..?

Kram!
Mia

Helen sa...

Hej!
Jag är ny i bloggvärlden och gick in på din blogg idag. Vilka fina skyltar och halsband du gör. Såg att du fanns i Dalarna det gör jag också så jag kände mig besläktad direkt. Har varit i Tällberg idag och promenerat i snön.
Kram/Helen

Lillstuga sa...

Hej vännen!!
Vilka underbara bilder!! Nu får jag lust att börja pynta!! Provade kakan förra året när receptet var med i Lantliv, ett av mina favoritnummer. Tog fram det numret igen för ett tag sedan och njöt av allt fint!!
Ha en fortsatt skön helg!!
Kram Anna

Sussi sa...

Den kakan ser verkligen jätte god ut. Tack för receptet jag ska prova den snart :)

/Sussi

koralee sa...

Oh Susanne...I am feeling all cozy and warm today from your post. Thank you for making my Saturday morning a happy one.

Lilla huset på prärien sa...

Gud så gott allt låter - både sovmorgon och goda pepparkaksrutor. Smarrigt värre! De måste jag ta och prova i jul. Har faktiskt tagit ledig en hel dag från jobbet för att kunna baka en massa inför jul :)

Kram Jenny

Hulda sa...

Hei! Fant bloggen din tilfeldig, via en link hos en annen blogg. Så flotte og inspirerende bilder du viser. Har kikket mye her nå. Kjempefint! Du er velkommen inn til meg også; Husfruas Memoarer. En landlig blogg med interiør og pyssel.

Systrars söta sa...

Hejsan, lustigt satt just och kollade i förra årets Lantliv och hittade ditt recept där...tänkte jag skulle göra dessa till cafét nu till advent...ser sååååå smarriga ut...men vi får väl se hur jag lyckas..kram kat

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Längtar med såå til snö här..vi har bara fåt ngr enstaka flingor!!
vackra foton.. lingon kakan ska jag testa på..såg jättegod ut!!

♥Kram o go kväll Millan♥

Anonym sa...

Jag längtar också efter snö, här har vi bara regn, regn och åter regn.

Mmm så goda de där pepparkaksrutorna låter :) De måste jag pröva till nästa helg. Tackar så mycket för receptet.

Kram Åsa

Ainosofia sa...

Hi,
Congratulations on a magnificent leafy thing.
Your home is really really beautiful.
Thank you, that we will visit your home to admire your blog <3

Barn & Inredning sa...

Så härligt underbart det låter med en riktigt mysfrukost till snön som faller utanför....åååå
Lite julkänslor fick jag där...

Kan inte iheller bärja mig med julpyntet...nu vill jag så smått sätta upp lite tingel tangel här hemma.

Ha en skön söndag
Kram Malin

Katta sa...

Ser så mysigt och smarrigt ut. Gillar din fina tofs i förra inlägget, ljuvlig färg på den med. Kram Katta

♥ Fyra årstider sa...

Jag har så länge älskat dina bilder, men jag har liksom inte förstått att du arbetar som stylist. Jga har fått ett jätte kul jobb som jag ska göra i 6 veckor. Mer om det längre fram.
Kram Lotta

pillan sa...

ja nog är det svårt att vänta , själv så smyger jag fram lite i taget ..
har precis målat bokstäver från panduro , och det finns ju ingen anledning att lägga dom i en låda ,,nänä dom får stå framme på hyllan ..

receptet verkar jätte gott . det blir till att prova

kramisar

Lauras gård sa...

Vad skönt med lite vitt på marken! Humöret går ju i topp! Här har det regnat hela helgen. Hund och barn är leriga som bara den. Tvättar barnens jackor 2 ggr/vecka... Jätte fin bild på dig i ute rummet! Kakorna såg jätte smarriga ut! Jag är ju ett riktigt kakmonster... Titta in till mig får du se våra blöta men söta pojkar! Kram Stina

Floristmästarna sa...

Hej!
Ja här i Göteborg är det bara regn som gäller, så härligt för er med snö och frost!! Du har jättefina bilder på din sida! Härligt att kika runt!
Hoppas på snö....
/Eva

Kaylovesvintage sa...

wonderful photos..they look so cozy

LOPPISLIV sa...

Visst är det ljuvligt när första snön kommer, och det blir vitt och vackert. Fin bild på dig i uterummet.

Tackar för receptet, det har jag skrivit av nu. Kram kram Paula

Mira sa...

Låter smarrigt! :-9 Ska testa det snart, annorlunda med lingon på så.

Kram/Mira

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin