måndag 16 november 2009

Vinter´s first...

Kunde inte hålla mig längre. De första hyacinterna har inhandlats...

Jag satte ned dom i ett gammalt tvättfat med endast grön mossa och några kottar.
Det enkla är oftast det vackraste...
Redan har dom börjat skjuta iväg på höjden, och nu längtar jag tills de sprider sin härliga juliga doft.
Den uppmärksamme ser att julstjärnorna redan sitter på plats i fönstret... *fniss* Här går det undan...
I´ve planted this vinter´s first hyacinths in an old porcelainbowl. I used only moss and pinecones for decoration. You know Less is more...
Kram på er! Susanne

23 kommentarer:

Huset utanför stan sa...

Åå, vad det är härligt med hyacinter! Särskilt med de första för säsongen! Jag har en liten ensam vit som börjat slå ut och lyser upp i mitt fönster.

Hoppas att du får en härlig start på veckan!

Jenny Persson sa...

Haha...jodå, jag märkte minsann julstjärnan i fönstret direkt ;o) Jättemysigt!!

Ha en bra dag!

/Jenny

Fru Ekeby sa...

Hejsan svejsan!
Visst är 1;a Advent den mysigaste tiden! Enkelt-kravlöst-ombonat!
Tack för alla fina bilder du visar oss! Hälsningar från fru Ekeby!

Marie - Systrarna sa...

Andra bloggaren idag som frestar med vita hyacinter! Får nog ta och pallra mig iväg och införskaffa några själv... Skulle vilja ha sådana som doftar mycket...

har en bra dag!
Marie från Systrarna

Camilla sa...

Hej Susanne!

Å va fint det är med hyacinter - måste också köpa och sätta först i vår ladugård där vi håller på och grejar. Borde göra susen med lite hyacint doft :)

Ha det gott - kram Camilla

Josefine sa...

Hej! Skönt att se att julpyntet och julväxterna börjar smyga sig in i husen, jag ska inhandla lite julblommor jag mé nu har jag väntat länge nog:). /Josefine

Gry sa...

Å nå fikk jeg adventsstemning....må vist ut og kjøpe meg noen svibler.
Ha ei fin uke!
Klem : )

Anna-Malin sa...

Härligt att du hängt upp julstjärnan! Varför vänta?!
Här åker julpyntet (det lilla vi har) upp tidigt och sedan packas det ner dagen efter nyårsafton. Då är jag less....
Lika bra att passa på att njuta när det känns roligt =))))

(Jenny och jag bor båda norr om Helsingborg men inte alls i närheten av varandra.
Jag bor närmare stan, en bit från Sofiero...)

Ha en härlig måndag!

Kram
A-M

Ylle by heart sa...

Det är ju NU man vill ha ljus och mys... när julaftonen är förbi tar jag oftast bort allt, då känns det som att nåt nytt och ljusare väntar! JAg städar idag och SKA göra det klart INNAN vinter/advent stämningen kan få plats.

hemtrevnad marie sa...

Å, härligt med julstämning!!
Du idag ska jag åka till Ikea och införskaffa lite plock, hyacinter och ljus inför Advent...och på vägen upp ska det bli en ljusstake med rosor är det tänkt!
kramis

fröken knopp sa...

åhh vad härligt!! här har det inhandlats massor av tazetter..ljuvligt..:)

hoppas att du får en bra start på veckan...

kramar elin

n o r d i n g å r d e n sa...

Så vackert med hyacinterna där i! Jag har också hyacinter och de doftar redan, den bästa juldoften näst efter glögg: )hyacinter har sån god doft, kan jämföras med hyacintdoft tycker jag, minst lika god! Jag har blå men också vita. Synd att de vita inte doftar lika gott som rosa o blå bara... ljuvliga bilder och även i inlägget här under!! Mari. ( tack för din rara kommentar!)

Kitchen of the Princess sa...

What a great idea, Susanne.

Simple and beautiful - white and green - winter and spring.

I 'll try it with my old white bowl as well tomorrow
Thanks.

Annemarie

Floras Kulle sa...

Det enkla är det vackra!

Tänk vad vackert med hyacinter i vita skålar. Hittade vita gammaldags skålar med "pip" på Indiska igår, såg ut som gamla spillkum ungefär, och nu ångrar jag att jag inte köpte... Hade varit perfekt för hyacinter! Får nog masa mig dit igen och se om de finns kvar, suck...

Har precis printat ut receptet på din kaka i förra inlägget, sitter här och är lagom eftermiddags-kaffe-sugen och skulle gärna ha en sådan där smarrig ruta på väg in i munnen precis NU!!!

Kramis:
Annette

ANETTESHUS.COM sa...

Så vakkert, Susanne!! Jeg har kjøpt min første ladning med hvite hyacinter jeg også - så koselig!!

Klem Anette:)

Anonym sa...

Din rackare där!

Redan börjat.....:)

Jag tänkte försöka hålla mig till helgen.

Det är precis som du gör som jag älskar att ha mina hycinter. Lite grön mossa och något annat från naturen med. Vit skål eller sliten lerkruka är underbart, det vackraste tycker jag....

Såg att det smygit upp en liten stjärna med , blink, blink

Kram Lena

Karin sa...

såg minsann stjärna glittra till *L*...Alltid lika fina bilder, ha det gott kram kajsa

Mina dagar sa...

Så fint! Helt rätt det enkla är oftast det vackraste. Dom är nästan finast i knopp.

Kamomilla sa...

Det är ju faktiskt inte mer än lite på fem veckor till jul! (jihuu)

Anonym sa...

Vad vintrigt och snyggt! Tror jag härmar dig.
Tack för en inspirerande hemsida.
mvh Klara

Eleonora sa...

Vad vackert! Stod och pillade på några hyacinter i affären idag men köpte inga, det ångrar jag nu! Så fint och enkelt...
Kram Eleonora

Toma sa...

Vad söta!
Jag vill också ha de!

me and alice sa...

Tusen tack Eleonora och Klara!
Kram Susanne

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin